Vrijwilligersuitje

Foto: Eén van drie groepen vrijwilligers met de gids, met op de achtergrond de molens.

Vrijwilligers hospice De Cirkel bezoeken Werelderfgoed Kinderdijk

Hospice De Cirkel heeft een vestiging ten behoeve van de inwoners van de Zwijndrechtse Waard in Hendrik-Ido-Ambacht en een vestiging voor de inwoners van de Alblasserwaard in Papendrecht. Als het in het ziekenhuis of thuis niet meer kan zijn deze ‘bijna-thuis-huizen’ een waardevolle mogelijkheid voor mensen om te midden van hun naasten hun laatste levensfase door te brengen. De eigen thuiszorgorganisatie en de huisarts van de bewoners geven de nodige medische zorg. Ongeveer 160 vrijwilligers zijn specifiek opgeleid om de bewoners en hun naasten nabij te zijn. Zij zorgen voor eten, drinken en vooral voor liefdevolle aandacht.

Jaarlijks biedt de stichting vrienden van hospice De Cirkel de vrijwilligers van beide vestigingen een lunch aan uit dankbaarheid voor hun belangrijke werk. Dit jaar was er een bijzondere verrassing. Op zaterdag 16 maart bezochten de vrijwilligers namelijk de molens in Kinderdijk op uitnodiging van Unesco Werelderfgoed Kinderdijk. Onder begeleiding van deskundige gidsen (ook vrijwilligers) werd een museummolen en het Wisboomgemaal bekeken en een vaartochtje langs de molens gemaakt. Uit de reacties bleek dat dit bezoek zeer gewaardeerd werd.

Na afloop werd een heerlijke lunch genuttigd bij restaurant het Wapen van Alblasserdam. Manager Annemiek Deunhouwer dankte de vrijwilligers voor hun grote inzet. Ze bedankte ook het bestuur van de stichting vrienden van hospice De Cirkel voor hun belangrijke steun aan het hospice en voor het aanbieden van deze lunch.

Ook voerde Ad van Driel, bestuursvoorzitter van de stichting hospice De Cirkel, het woord. Hij benadrukte het grote belang van het werk van de vrijwilligers. “Zonder jullie zou het hospice niet bestaan. Jullie zijn het kapitaal van onze organisatie. Dagelijks horen we de dankbare berichten van onze bewoners en hun naasten voor jullie liefdevolle inzet.”

Na de melding van enkele toekomstige mutaties in het bestuur van de stichting hospice De Cirkel bedankte hij ook de directie en de vrijwilligers van de Werelderfgoed Kinderdijk voor hun gastvrijheid en ook de directie en chauffeurs van ‘De Snelle Vliet’. De laatste onderneming regelde om niet het vervoer van alle vrijwilligers naar Kinderdijk en terug.

Samenvattend was het een zeer geslaagde dag voor en door vrijwilligers!

Wilt u meer informatie over hospice De Cirkel, wilt u het financieel steunen of vrijwilliger worden? Stuur dan een mail naar secretariaat@hospicedecirkel.nl. Alvast bedankt voor uw hulp en betrokkenheid!

Hospice De Cirkel

Hospice De Cirkel is een bijna-thuis-huis waar ongeneeslijk zieken die niet langer dan drie maanden te leven hebben, te gast zijn om te sterven. De kwaliteit van hun leven in de laatste fase staat hierbij centraal. Ze krijgen in het hospice dezelfde zorg als ze thuis zouden hebben van de thuiszorg, de huisarts, familie en vrienden en ze kunnen rekenen op de aanwezigheid en liefdevolle aandac van vrijwilligers. In totaal zijn 160 vrijwilligers opgeleid en VPTZ-gecertificeerd. Hospice De Cirkel staat voor geborgenheid, respect en huiselijkheid. Het biedt niet alleen de terminale patiënten een veilige en huiselijke omgeving, maar ondersteunt en begeleidt ook hun naasten. De Cirkel is er voor iedereen, ongeacht leeftijd, afkomst of geloof, en heeft een breed draagvlak in de samenleving. Door de stichting vrienden van hospice De Cirkel worden vanuit verschillende bedrijven, kerken, verenigingen, particulieren, gemeenten en serviceclubs zijn fondsen bijeengebracht ter ondersteuning van de stichting hospice De Cirkel. De Cirkel heeft twee vestigingen: voor de Zwijndrechtse Waard in Hendrik-Ido-Ambacht en voor de Alblasserwaard in Papendrecht.

www.hospicedecirkel.nl